در سال ۱۹۷۷ در فرودگاه Los Rodeos سابق (تنریف شمالی کنونی) که در جزایر قناری واقع است، بمبی منفجر شد که تقریبا جان ۶۰۰ نفر را گرفت. در ادامه ۱۰ مورد از مرگبارترین حوادث هوایی تاریخ را بریتان بازگویی خواهیم کرد.
۱۰. هواپیمایی آمریکا، ایالت ایلینوی، شیکاگو؛ ۲۵ مه ۱۹۷۹، برابر با ۴ خرداد ۱۳۵۸ (۲۷۳ کشته)
در تاریخ ۲۵ ماه مه سال ۱۹۷۹، سانحهای در باند «لسآنجلس» فرودگاه «هواپیمایی آمریکا» و پرواز ۱۹۱ رخ داد که طی آن تمامی سرنشینان کشته شدند. این حادثه درست بعد از بلند شدن هواپیما در فرودگاه بینالمللی اوهر شیکاگو (Chicago's O’Hare International Airport) رخ داد. در آن لحظه، موتور سمت چپ هواپیما از کار افتاد که موجب چرخیدن و در نهایت برخورد آن با زمین شد. هواپیما چند کیلومتر آن طرفتر از باند پرواز سقوط کرده و در شعلههای آتش سوخت؛ زبانههای آتش و دود آن از فاصلهی ۱۲ کیلومتری قابل مشاهده بود. تلفات جانی این حادثه شامل ۲۷۱ نفر مسافر و خدمهی هواپیما و ۲ نفر بر روی زمین بود.
بیشتر بخوانید:
۹. هواپیمای نظامی ایران، ایران، شهداد؛ ۱۹ فوریه ۲۰۰۳، برابر با ۳۰ بهمن ۱۳۸۱ (۲۷۵ شهید)
در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۱، چند تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب جمهوری اسلامی ایران، طی سقوط دلخراش هواپیمای نظامی ایلوشن ۲-۷۶ (Ilyushin II-۷۶) که از زاهدان به کرمان در حال پرواز بود، به شهادت رسیدند. این هواپیما در کوههای نزدیک کرمان سقوط کرد. گفته میشود وزش بادهای شدید، دلیل وقوع این سانحهی هوایی بوده است.
۸. هواپیمایی ایران ایر، ایران، تنگه هرمز؛ ۳ جولای ۱۹۸۸ برابر با ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۲۹۰ کشته)
یکی از غیر انسانیترین سوانح هوایی تاریخ، شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواساس وینسنس (USS Vincennes) نیروی دریایی آمریکا به پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر بود. این هواپیما در مسیر بندرعباس به دبی در حال پرواز بود. حادثهی مذکور در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ رخ داد و جان ۲۹۰ تن از غیرنظامیان بیگناه، شامل ۶۶ کودک را گرفت. ۳۸ نفر از مسافران این هواپیما، غیر ایرانی بودند. طبق گفتهی دولت آمریکا، شلیک به هواپیمای ۶۵۵ ایران ایر، خطا در تشخیص هدف بوده است. خدمهی ناو آمریکایی ادعا کردهاند هواپیمای مسافربری ایرانی را با یک جنگدهی تامکت F-۱۴A اشتباه گرفتهاند. متاسفانه هیچکدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز، فرماندهی ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.
بیشتر بخوانید:
۷. هواپیمایی مالزی، اوکراین، هرابوو، ؛ ۱۷ جولای ۲۰۱۴ برابر با ۲۶ تیر ۱۳۹۳ (۲۹۵ کشته)
۲۹۵ نفر در سانحه هوایی پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی جان باختند. این هواپیما بهعلت شلیک نیروهای جنگطلب در تاریخ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۴ سقوط کرد. هواپیمای شماره ۱۷ در مسیر آمستردادم به کوالالامپور در حال پرواز بود که توسط تروریستها در حوالی مرز اوکراین - روسیهسرنگون شد. این هواپیما در نزدیکی «تورز» اوکراین که در ۴۰ کیلومتری مرز واقع شده، سقوط کرد. بعد از سقوط این هواپیما، روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این حادثه دانستند. بررسیها نشان داد که جنگجویان جداییطلب مسئول این حادثه بودند.
۶. هواپیمایی عربستان سعودی، عربستان، ریاض؛ ۱۹ آگوست ۱۹۸۰ برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۵۹ (۳۰۱ کشته)
یکی از ناگوارترین و ترسناکترین سوانح هوایی در تاریخ ۱۹ آگوست سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. این حادثه در پرواز ۱۶۳ هواپیمایی عربی (عربستان) که از کراچی پاکستان به جده در حال پرواز بود، طی توقفی که در شهر «ریاض» انجام شد، رخ داد. پرواز این هواپیما از کراچی تا ریاض، حادثهای را در بر نداشت اما کمی بعد از پرواز از فرودگاه ریاض، آتشی درون هواپیما شعلهور شد. این آتش در پی غذا پختن یکی از مسافران بر روی اجاق قابل حمل (پیکنیک) رخ داد. با اینکه ممکن است این موضوع برایتان عجیب جلوه کند، اما برخی از شرکتهای هواپیماییخاورمیانه در آن زمان انعطاف بیشتری نسبت به خواستههای مسافران خود نشان میدادند؛ انعطافی که در این مورد خاص مربوط به غذا پختن میشد! خدمهی پرواز پیامی به کارکنان باند فرودگاه ریاض ارسال کردند تا شرایط را برای فرود اضطراری آنها مهیا کنند. موضوع ناراحتکننده این است که هواپیما به انتهای باند فرودگاه هم رسید و سرنشینان را برای بیرون رفتن آماده کرد اما این هواپیما به یکباره منفجر شد. تمامی ۳۰۱ سرنشین پرواز ۱۶۳ جان خود را از دست دادند و جنازههای قربانیان بهصورت تلمبار شده در کنار خروجیهای اضطراری یافت شد. چندین دلیل برای نجات نیافتن حتی یک نفر در این حادثه وجود دارد. از اصلیترین دلایل آن میتوان به هجوم جمعیت به سمت درهای خروجی و نیز عدم پایین آوردن فشار کابین توسط خدمه اشاره کرد. (نکته: قبل از پرواز، همیشه هوای داخل هواپیما را با یک نوع گاز خاص تنظیم میکنند تا مسافران در ارتفاعات بالا احساس راحتی کنند. عدم تخلیه این گاز و تنظیم نکردن آن موقع فرود ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.)
۵. هواپیمایی هند، آب های ساحلی ایرلند؛ ۲۳ ژوئن ۱۹۸۵ برابر با ۲ تیر ۱۳۶۴ (۳۲۹ کشته)
یکی دیگر از حوادث هوایی ناگواری که تاریخ به چشم خود دیده، مربوط به سقوط پرواز آل ۱۸۲ هند است که از مونترال کانادا به سمت لندن در حال پرواز بود. این هواپیما در ارتفاع ۹۵۰۰ متری پرواز میکرد و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری از ساحل کورک (آبهای ساحلی ایرلند) سقوط کرد. تمامی سرنشینان هواپیما شامل ۲۶۸ شهروند کانادایی (که بیشترشان اصالتی هندی داشتند) و ۲۷ بریتانیایی و مسافرانی که از دیگر کشورها بودند، جان خود را در این سانحه از دست دادند. مقامات کانادایی، یک گروه جنگطلب «سیخ» را مسئول این حادثه دانستند. فقط یک نفر به نام «ایندرجیت سینگ ریات» بهخاطر این حادثه محکوم شد. بررسیها و پیگردهای این پرونده تا ۲۰ سال ادامه داشت که بنا بر گفتهها، پرهزینهترین پروندهی تاریخ کانادا نیز بوده است.
۴. هواپیمایی ترکیه، فرانسه، جنگل های Ermenonville، ۳ مارس ۱۹۷۴ برابر با ۱۲ اسفند ۱۳۵۲ (۳۴۶ کشته)
روز سوم ماه مارس سال ۱۹۷۴ بهعنوان روزی تاریک در تاریخ صنعت هوایی دنیا به ثبت رسیده است. روزی که پرواز ۹۸۱ هواپیمایی ترکیه از فرودگاه آتاترک به سمت فرودگاه هیترو لندن در حال پرواز بود. این هواپیما در فرودگاه اورلی پاریس توقفی داشت که بعد از پرواز دوبارهاش در جنگلهای Ermenonville این شهر سقوط کرد. این حادثهی ناگوار در پی یک مشکل فنی رخ داد. درب قسمت باربری در انتهای هواپیما ناگهان باز شد که موجب تخلیه هوا و فشار هواپیما شد؛ همین موضوع سبب شد تا کنترل کابین و هواپیما از دست خلبانان خارج شود. تمامی ۳۴۶ سرنشین و خدمهی پرواز ۹۸۱ جان خود را در این حادثه از دست دادند.
۳. هواپیمایی عربستان و قزاقستان، هند، دهلی نو؛ ۱۲ نوامبر ۱۹۹۶ برابر با ۲۲ آبان ۱۳۷۵ (۳۴۹ کشته)
فاجعهی دیگری بهخاطر خطای انسانی در ۱۲ نوامبر سال ۱۹۹۶ رخ داد. طی این حادثه دو هواپیما در آسمان روستای چرخی دادری هند با هم اصابت کردند. هواپیماهای نگونبختی که در این حادثه بههم خوردند، هواپیمای ۷۶۳ عربستان و هواپیمای ۱۹۰۷ قزاقستان بودند. هواپیمای عربستانی به تازگی از دهلی نو حرکت کرده بود و هواپیمای قزاق در حال فرود در همان فرودگاه (دهلی نو) بود. محاسبات نادرست و عدم انجام وظیفهی صحیح از سمت کارکنان باند فرودگاه موجب برخورد این دو هواپیما شد. این حادثه به مرگ تمامی سرنشینان هر دو پرواز منجر شد که در مجموع ۳۴۹ کشته بر جای گذاشت.
۲. هواپیمایی ژاپن، ژاپن، کوه اوسوتاکا؛ ۱۲ آگوست ۱۹۸۵ برابر با ۲۱ مرداد ۱۳۶۴ (۵۲۰ کشته)
پرواز ۱۲۳ هواپیمایی ژاپن در ۱۲ آگوست سال ۱۹۸۵ سقوط کرد که با ۵۲۰ کشته، یکی از مرگبارترین سوانح هوایی تاریخ را رقم زد. این هواپیما از فرودگاه هانهدا در توکیو به سمت اوساکا در حال پرواز بود که ۱۳ دقیقه پس از بلند شدنش از توکیو دچار نقص فنی شد. همینکه هواپیمای ۱۲۳ به ارتفاع ۷۳۰۰ متری رسید، انفجاری در آن رخ داد که در نهایت به سقوطش در کوه اوسوتاکا منجر شد. دلیل بروز نقص فنی در این هواپیما به علت تعمیر ناقصی بود که در پی حادثهای در قسمت دم هواپیما در هفت سال پیش رخ داده بود. سقوط پرواز ۱۲۳ هواپیمایی ژاپن، مرگبارترین حادثه «تکگانه» در تاریخ سوانح هوایی است. (منظور از حادثه تکگانه، سقوط یک هواپیما به تنهایی و بدون برخورد با یک هواپیمای دیگر است.)
۱. هواپیمای Pan Am، سانحه هوایی فرودگاه تنریف، جزایر قناری؛ ۲۷ مارس ۱۹۷۷ برابر با ۷ فروردین ۱۳۵۶ (۵۸۳ کشته)
بدترین سانحه هوایی تاریخ در ۲۷ مارس سال ۱۹۷۷ رخ داد که طی آن دو هواپیما با یکدیگر برخورد کرده و ۵۸۳ نفر سرنشین و خدمه را به کام مرگ کشاند. در همان روز بمبی در فرودگاه قناری منفجر شد که موجب شد کارکنان فرودگاه به حالت آمادهباش درآیند و مسیرهای هوایی را تغییر دهند. همین موضوع باعث شد پروازهای ۴۸۰۵ KLM و ۱۷۳۶ Pam Am مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه کوچک لوس رودئوس (تنریف شمالی کنونی) در تنریف اسپانیا شوند. عواملی مثل مه غلیظ، نبود رادار و راهنماهای نشانگر در باند فرودگاه و عدم برقراری ارتباط صحیح بین خدمهی پرواز و کارکنان برج مراقبت، موجب برخورد دو هواپیمای مذکور شد که هر دو بدون اطلاع در حال حرکت بهسوی یکدیگر بودند. این فاجعه چنان دنیا را شوکه کرد که در پی آن اصلاحات بسیاری برای جلوگیری از وقوع دوبارهی چنین سوانحی صورت گرفت. انفجار بمبی که موجب بروز این حادثه بود، توسط نیروهای مسلح گوانچه کار گذاشته شده بود. این گروه را جداییطلبانی تشکیل میدادند که مخالف حکومت دیکتاتور آن زمان یعنی فرانسیسکو فرانکو بودند.
.: Weblog Themes By Pichak :.